KOJOTI V MEXIKU?

21.06.2020
V červenci 2019 přepsal historii NHL vlastník Yotes Alex Meruelo, když se stal vůbec prvním majitelem hispánského původu některého z týmů top hokejové ligy světa. Ten samý Meruelo pak, o necelý rok později, přepsal historii NHL zase - tím, když nedávno, konkrétně 8. června, jmenoval do funkce prezidenta a generálního ředitele (CEO) kojotů Xaviera A. Gutierreze, rodáka z Mexika a prvního manažera latinskoamerického původu ve strukturách některého z klubů zámořské soutěže.


Tak.

Výčet rekordů bychom měli.

Ale... Co vlastně přítomnost těchto pánů pro Coyotes znamená, přesněji řečeno bude znamenat? Co mají v plánu?

Samozřejmě, deklarovaným cílem number one je jednou přinést do pouště Stanley Cup. To ostatně mají na wish listu všechny kluby NHL. Jenže... "Světe div se", Pohár stačit nebude.

Je toho zapotřebí zatraceně víc.

Aby totiž byla mise dvojice Meruelo - Gutierrez na jihozápadě Spojených států dlouhodobě úspěšná a životaschopná, alfou a omegou je rok co rok kvetoucí byznys. Jinak řečeno, domácí aréna pouštních psů musí být pravidelně plná, nejlépe zápas co zápas vyprodaná.

Nadlidský úkol? Nic není nemožné. Když vezmeme v potaz, do jaké ambiciózní dvojice se nám pánové Meruelo - Gutierrez doposud vykreslují (alespoň tak na veřejnost a při tiskovkách působí)...

Takže... Pane Xaviere, jak a kde chcete hledat nové fans?

"Máme tady (v Arizoně) velký Latino trh. Trh, do kterého chceme vstoupit, se kterým chceme víc spolupracovat, angažovat se v něm. Je to oblast, do níž míníme investovat svůj čas a (finanční a lidské) zdroje," odhalil nejbližší klubovou strategii 47letý Gutierrez, který ve funkci prezidenta a CEO nahradil v květnu odejitého Ahrona Cohena. "Z byznysového hlediska nedává vůbec žádný smysl, kdybychom tento trh nějakým způsobem ignorovali. Chceme cílit na všechny naše příznivce."

Když se člověk nad obsahem prohlášení nového člena managementu Coyotes o mobilizaci arizonské Latino komunity v rámci marketingových aktivit Desert Dogs trochu zamyslí, vlastně to celé dává smysl. Důvod?

Za prvé: původ a kořeny dua Meruelo - Gutierrez.

Za druhé: "Latino potenciál" na jihozápadě Spojených států je opravdu velmi interesantní. Jeden demografický údaj za všechny: podle posledního sčítání lidu se 36,1 % populace v Arizoně hlásí k hispánskému nebo latinskoamerickému původu. Tečka. Logika věci proto velí jasně - zaujmout zmíněnou komunitu natolik, aby si našla cestu na stadion ještě ve větším množství než dosud.

První krůčky

Krátce poté, co se Alex Meruelo stal majoritním vlastníkem klubu, vytvořili Coyotes hispánskou poradní radu, která vyzvala vůdce místních komunit, aby pomohli týmu vyvinout strategii, jak lépe oslovit Latinos z Arizony.

Kromě toho marketingové oddělení pouštních psů vymyslelo projekt "Noche de los Yotes" k uctění hispánského dědictví (součástí akce byla i dražba speciálních dresů AZ ve prospěch nadace Arizona Coyotes Foundation).

Vedení Coyotes také loni v září spustilo oficiální účty klubu na sociálních sítích ve španělštině. A nakonec - činil se už také sám "nováček" Gutierrez, když se v rámci svého nástupu do křesla CEO představil fanouškům ve španělském jazyce.

Zajímavá je statistika z roku 2016: 15 % hispánských mužů ve věku 18 až 49 let se "přiznalo" k tomu, že v předchozích 12 měsících navštívilo alespoň jeden domácí zápas pouštních psů. Všeobecný zájem o sport pak podle studie Arizona Hispanic Chamber of Commerce (Arizonské hispánské obchodní komory) potvrdil pouze jeden Hispánec z deseti.

Práce na zlepšení, respektive zvýšení povědomí o kojotech je tedy dost.

"Je to (Hispánci/Latinos) růstový trh. Víme, že se na něj teď zástupci Coyotes zaměří. Z příchodu Gutierreze jsem nadšená. Být schopen přilákat fanoušky/spotřebitele musí být pro všechny sportovní organizace hlavní misí. Proto plně podporuji NHL a kojoty v tom, když se zmíněnou komunitu snaží oslovit a zapojit do své hokejové rodiny."

Nelze přehlédnout ani chuť Hispánců v Arizoně utrácet - podle zprávy DATOS od Arizona Hispanic Chamber of Commerce dosáhne jejich kupní síla v roce 2022 plných 57 miliard dolarů.

Směr Mexiko

Arizona není jedinou organizací NHL, která si dala za cíl zaměřit svůj byznys model, respektive marketingovou strategii na hispánskou/Latino komunitu.

Los Angeles Kings už tak činí, čtvrtinu vstupenek prodává Latino občanům v rámci náplně svých marketingových a informačních programů v tradičních "Latino komunitách" po celé jižní Kalifornii. Na místech s omezeným přístupem na zimní stadiony pak králové pořádají hokejbalové turnaje. Podobným způsobem se svoji fanouškovskou základnu snaží rozšířit i Anaheim Ducks.

"Mám tři synovce v jižní Kalifornii, inklinovali ke Kings a Ducks. Stali se z nich fanatičtí fanoušci! A víte proč? Oba kluby je oslovily, pracovaly s jejich komunitou. Přesně tohle plánujeme také udělat. Musíme mobilizovat celou arizonskou komunitu," hlásí Gutierrez.

Jedním z konkrétnějších cílů AZ je například následovat týmy Los Angeles Kings a Vegas Golden Knights a vysílat televizní přenosy ze zápasů Coyotes i s komentářem ve španělštině.

"Je super mít majitele a generálního ředitele takového původu. Já jsem na ten svůj velmi hrdý a pokud můžeme inspirovat malé Latino děti, aby se šly podívat na hokej a dokonce ho chtěly i hrát, je to úžasná věc," okomentoval příchod a myšlenky Meruela a Gutierreze Vinnie Hinostroza, americký útočník Yotes ekvádorského původu, jenž  pilně zdokonaluje svoji španělštinu, aby se mohl zmíněných marketingových aktivit kojotů směrem k hispánské/Latino komunitě v Arizoně více věnovat. "Moje španělština teď není úplně top, ale nějakou základní konverzaci bych zvládl."

Mimochodem - vedle Vinnieho Hinostrozy se z hvězdných playerů NHL může Latino původem pochlubit třeba centr Toronta Auston Matthews, který vyrůstal v Arizoně a jeho matka pochází z mexického města Hermosillo. Z Mexika a Peru pak pocházejí rodiče bývalého hráče NHL Raffiho Torrese (v období 2011 - 2012 oblékal dres Coyotes).

Xavier Gutierrez a samotná NHL doufají, že skupina hráčů v lize s hispánským/Latino původem poroste. Začátkem června NHL oznámila vytvoření čtyř výborů pro řešení otázek "rozmanitosti". Žádné konkrétní programy nebo události v Latinské Americe však zatím nenaplánovala... což se ale nedá říct o některých týmech. Například Dallas Stars už v roce 2017 navštívili Mexiko City, kde s pomocí Mexické hokejové federace zřídili mládežnický program "Learn to Play". O rok později se k této "mexické iniciativě" přidali i králové z Los Angeles, kteří v hlavním městě Mexika uspořádali mládežnický tábor pro více než 100 hráčů.

Suma sumárum, na přetřes přichází otázka (vinou pandemie koronaviru ale nyní asi ne až tak žhavá), kdy se v Mexiku uskuteční duel NHL. V posledních letech se tam odehrály zápasy NFL, NBA, MLB a UFC, tudíž propagovat svoji značku na trhu, který se o dění v amerických sportovních ligách silně zajímá, by brzy mohla i NHL.

Takže?

"Ano, tohle je něco, na co se musíme podívat," řekl Gutierrez. "Bylo by skvělé přinést hokej do Mexika."

Na závěr jedna poznámka k mládežnickému hokeji v Arizoně všeobecně: podle zprávy od USA Hockey reportující stav v jednotlivých státech USA za rok 2019 se Arizona v meziročním srovnání umístila na 3. příčce s 88% nárůstem zájmu u chlapců a na 1. místě se 152% nárůstem zájmu u dívek.

zdroj: espn.com, arizonasports.com
zdroj obrázku (Xavier A. Gutierrez): Janelle Etzel (coyotes.nhl.com)

© 2019 Hokejový blog. Autor Josef Hlaváč.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky