JAK VZNIKLA KACHINA?

02.05.2020

Nejlepší, nejoblíbenější, nejhezčí logo v arizonské sportovní komunitě. To je Kachina! Podle nedávného hlasování fanoušků (do ankety se jich zapojilo přes 13 000) se právě tento neortodoxní, originální znak Desert Dogs stal top poznávacím brandem ze všech sportovních organizací ve státě na jihozápadě Spojených států. Gratulace! A chce se taky dodat - zaslouženě. ;)

V anketě dohromady "soutěžilo" 32 log mužstev. A ikonická Kachina, která spatřila světlo světa před dlouhými 24 lety (konkrétně v roce 1996), získala ve finále od veřejnosti 57 % hlasů (druhý skončil "Sparky" z Arizonské státní univerzity).

Jak to začalo

Nyní se pojďme s Kachinou seznámit trochu blíže. Především příznivci kojotů z řad těch nejmladších ji asi nemají tolik okoukanou, "navnímanou". Lekce dějepisu tak určitě neuškodí. Takže... Jaká je historie původního a mezi fanoušky AZ stále tolik oblíbeného loga pouštních psů? Co vyjadřuje/znamená a jak vzniklo?

Jdeme na to.

"Otcem zakladatelem" loga ve stylu Kachina je návrhář Greg Fisher z Phoenixu. Ano, toto jméno není ve světě tak "profláklé" jako třeba Donald Trump nebo Dalajláma, ale ve svém oboru a v (minimálně) Arizoně jde o uznávanou kapacitu. Mraky zkušeností, plno pozitivních referencí, kopec práce za sebou a slušné portfolio/záběr nabízených designerských služeb.

"Během těch desítek let v branži jsem vytvořil už hodně brandů, spoustu sportovních značek a log," hlásí Fisher, který Kachinu navrhoval coby člen firmy zabývající se grafickým designem pod názvem Campbell-Fisher-Ditko sídlící ve Phoenixu (v současné době má ale Fisher už svou vlastní společnost - Fisher, ve které zaměstnává i dost lidí z týmu, s nimiž kooperoval při vzniku vizuálu původního loga Coyotes).

"A Kachina? To je kultovní záležitost. Nejen pro hokejové příznivce v rámci lokálního trhu, ale po celé zemi. Když jsme logo v dubnu roku 1996, tedy nějakých šest měsíců před premiérou kojotů v NHL po přesunu z Winnipegu, představovali místní veřejnosti, vzpomínám si, jak bylo velmi pozitivně přijato. Fanoušci byli nadšení. A jedna perlička. Abychom Kachinu mohli používat, museli jsme získat souhlas, posvěcení od vůdců indiánského kmene Hopi (původních obyvatel jihozápadu USA řadících se mezi Pueblany)."

Hodné zvíře

Kachina logo je barevné umělecké dílo se symbolickými prvky odkazující na nadpřirozené bytosti, ve které věřil/věří zmíněný národ Pueblanů. Význam Kachiny si tak lze přeložit jako "spojenectví, partnerství" mezi člověkem a přírodními silami. Finální podoba loga pak vzešla ze sbírky, respektive vzhledu indiánských Kachina panenek.

"Brand Coyotes jsme pro nového majitele organizace z Phoenixu a NHL začali vymýšlet v roce 1994. Logo, barvy, jednoduše celkovou vizuální identifikaci klubu. Až do roku 1996 (teprve tehdy se kojoti do Arizony definitivně přestěhovali) samozřejmě byla naše práce tajná, vše muselo zůstat pod pokličkou... Zajímavostí je i skutečnost, že zvíře v logu tehdy nemohlo být 'rozzlobené'. NHL totiž byla v té době zastáncem 'no angry animals'. Přizpůsobili jsme se," prozradil Fisher.

Zmíněnými prvními vlastníky týmu z Arizony byli Jerry Colangelo, Richard Burke a Steven Gluckstein. Vedle nich Fisher při tvorbě designu Coyotes úzce spolupracoval i s jistým Davidem Haneym, tehdejším kreativním ředitelem NHL (nyní ředitelem Joe Bosack & Co. - agentury pro budování brandů/značek se sídlem v Pensylvánii). Během jedné z úvodních, oťukávacích schůzek mezi všemi těmito pány pak ve Fisherově hlavě vyrašila myšlenka na vznik dresů s Kachinou.

"Jednou za námi Haney přiletěl, dali jsme si s ním schůzku v kanceláři Jerryho Colangela. A Jerry tam měl u sebe i několik Kachina panenek... Když je Haney uviděl, zeptal se nás: 'Povězte mi něco o historii... tohoto', a pokynul hlavou na ty panenky. V tu chvíli se všechno dalo do pohybu, z Kachiny jsme vybudovali příběh vzniku brandu Coyotes."

Jak ale Fisher následně dodává, nebylo to vůbec nic snadného: "Na začátku jsme měli nějakých pět nebo šest návrhů, směrů, kterými jsme se chtěli vydat. Pak jsme to zúžili na tři. Nakonec jsme chtěli logo s Kachinou co nejvíc zjednodušit, přece jen, moc barev, vrstev a roztříštěnosti by na dresu nevypadalo dobře, to by pro fanoušky byla noční můra. I NHL se k tomu pořád vyjadřovala, neustále nám připomínala 'hlavně jednoduše, jednoduše, jednoduše'. No... Dali jsme do toho všechno."

Hlava bez těla

Fisher také připomněl, že jeden z původních konceptů počítal s tím, že by postavička v logu měla sluneční brýle. Ptáte se proč? "Bylo to vůbec poprvé v historii, kdy se měl na jihozápadě Spojených států hrát hokej. Nikdy předtím tu nebyl. To byl hlavní důvod, proč jsme si na začátku pohrávali s myšlenkou, že bychom kojotovi nasadili sluneční brýle. Však víte, na poušti je hrozné vedro, slunečno..."

Od tohoto víceméně bláznivého záměru nicméně Fisher a spol. upustili.

S čím ale Fisher počítal už od začátku a nemínil to měnit (a taky že nezměnil), tak to byla základní (indiánská) paleta používaných barev - lesní zelená, cihlová červená, písková, oranžově žlutá a fialová. "Až na tu fialovou jde výhradně o barvy, které používají indiáni. Jsou typické pro tuhle (arizonskou) oblast. Do brandu jsme se snažili zahrnout i různé regionální vzory, motivy a tak podobně. V logu je také pár niancí - celkový tvar kojota je do 'A' jako Arizona (i když v době návrhu loga se klub jmenoval Phoenix Coyotes), půlměsíc značí písmeno 'C' jako Coyotes (to se objevuje i na rameni dresu) a moc lidí možná ani vůbec netuší, že kojot v tom logu stojí na puku."

Od roku 1998 pak Coyotes začali poprvé v historii týmu používat třetí (alternativní) dres, a to s hlavou kojota z loga Kachiny. "Liga se nám ozvala s tím, že můžeme vytvořit třetí sadu dresů, ale s podmínkou, že tam lze mít jen hlavu kojota. Tělo ne."

Součástí designu tohoto typu dresu byl i malý mlok na rameni. "Logo mloka tam původně být ani nemělo. Víte, jak jsou ty rámečky kolem celého dresu dole i nahoře u krku? Právě to má mloky znázorňovat, v řadě za sebou. Tímhle způsobem jsme tohoto pouštního ještěra chtěli na dres dostat. Použít ho jako primární nebo sekundární logo jsme ale zprvu neplánovali."

Vrátí se?

Suma sumárum, Kachina je originální, jedinečná, nesmrtelná. "Žije svým vlastním životem, je to fenomén. Z jednoho z pravděpodobně nejsložitějších log, které se kdy v lize objevilo, Kachina přešla do jednoho z těch nejtrvanlivějších/nejodolnějších. Sama NHL vám to jistě potvrdí, schválně se jí zeptejte. Ze všech brandů, do jejichž návrhů jsem se doposud pustil, tohle logo miluju. Je neuvěřitelné, prostě šílenost."

Komentář na závěr připojil i Stan Wilson, už od roku 1990 manažer pro hráčské vybavení v organizaci Jets/Coyotes: "Musím říct, že Kachina je teď mezi hráči jasně nejpopulárnější. Když se dresy s tímto logem nosily v 90. letech, materiál byl tehdy mnohem hrubší. Absorboval hodně vody, takže po zápase byly dresy vždycky velmi těžké. Nyní, s mnohem pokročilejšími technologiemi, je to mnohem lepší. Kluci ten dres milují... Nosili by ho pořád, kdyby to šlo."

Současné logo je na dresech Arizony od roku 2003, kdy se klub přestěhoval z centra Phoenixu do Glendale. Od roku 2015 pak tým používá Kachinu jako alternativní logo na třetí sadě dresů - nyní především v rámci "Kachina Saturdays" (tedy při sobotních domácích duelech kojotů) a jiných marketingových a PR akcích (od podzimu 2019 byla třeba v Arizoně v prodeji limitovaná edice plechovkového piva s Kachinou).

Až se člověk neubrání pocitu, že s narůstající intenzitou ožívání Kachiny vše pomalu, ale jistě směřuje k tomu, že se původní logo vrátí "na plný úvazek". Jednou...

Nemůžu se dočkat.

zdroj: coyotes.nhl.com